Из техничких разлога садржај читалишта можете пратити искључиво на латиници.

Kompanije Facebook i Twitter nameravaju da uvedu kontrolu pre kontrolora

Neki od najvećih veb-sajtova na svetu objavljuju uvođenje novih pravila pre rasprave u Kongresu koja će verovatno doneti spektar novih zakona. Ažurirani status marka Zekerberg trebalo bi da glasi: Vreme je za akciju. Godinama su kompanije Facebook, Twitter i Google bile miljenici industrije savremenih tehnologija jer su pomagale ljudima da podele fotografije svojih slatkih mačića, popune upitnik „Koja ste Diznijeva princeza?“ i budu jedna od baza za društvene proteste kao što je Arapsko proleće. Dok su se vodile rasprave o privatnosti i pretnjama u vezi sa monopolističkim aktivnostima, navedene kompanije su živele u svom bezbrižnom svetu pod parolom „menjamo svet i skoro svi nas vole zbog toga“.

Međutim, vremena su se promenila

Zakerberg, direktor Twitter-a Džek Dorsi i direktor Google-a Sundar Pičai našli su se u centru interesovanja zakonodavaca u Vašingtonu koji ove nedelje zahtevaju da kompanije svedoče u kongresnoj raspravi u vezi sa najvećim političkim skandalom poslednjih decenija.

Naime, glavno pitanje je da li su ove tri kompanije nemarno dozvolile stručnjacima koje podražava Rusija da koriste njihove servise da bi se umešali u predsedničke izbore 2016. godine. Naravno, kompanije su odbile optužbe, proglašavajući ih neosnovanim.
Ove nedelje, Kongres je odlučio da počne sa kažnjavanjem i regulisanjem rada internet kompanija.

Do sada su Facebook i Twitter počele da uvode pravila za sprečavanje uznemiravanja i uspostavljaju transparentnost političkog oglašavanja. To je deo njihovog napora da ubede zakonodavce kako čine sve što je u njihovoj moći da izvršavaju svoju dužnost stjuarda koji brinu o zajednicama na mreži koje povezuju milijarde ljudi širom sveta.

Ove kompanije su postale suviše moćne i uticajne, a transparentnosti nemaju dovoljno. Istovremeno, ne možemo ni zamisliti šta bi to Kongres mogao da reguliše, osim možda da zahteva više transparentnosti u političkim oglašavanjima. Ove tri kompanije su već obećale da će to učiniti.

S druge strane, ako je neko odlučio da ove tri kompanije treba kazniti, sasvim je nemoguće bilo šta preduzeti povodom toga.

Vreme je za samouređenje

Kompanije Facebook i Twitter već godinama imaju pravila koja zabranjuju nasilje, uznemiravanje i zloupotrebu svojih servisa za zastrašivanje i povređivanje ljudi.

Ipak, tokom poslednjih godinu dana, očigledno je da nisu bile pripremljene za napade neprijateljske vlade koja je iskoristila njihove sajtove da bi izmanipulisala izbore – naravno izbore iz 2016. godine kada je Donald Tramp postao predsednik. Iako je Zakerberg u početku odbacio sve optužbe, ipak je obećao da će pročistiti društvenu mrežu kako bi usporio širenje lažnih vesti i pojačao transparentnost političkog oglašavanja.

Pre nekoliko dana smo objavili da je kompanija Twitter odlučila da na svom sajtu zabrani sve oglase koji dolaze od ruskih novina kao što su Sputnik i Russia Today (Rusija danas).

Kompanija Google je u ponedeljak rekla da priprema izveštaj o transparentnosti oglasa koji su se pojavljivali tokom izbora. Pripremila je i javno dostupnu bazu podataka o izbornim oglasima kao i identitetima kupaca oglasa koje korisnici mogu da vide.

Već viđeno

Ovo nije prvi put da kompanije pokušavaju da same regulišu svoje poslovanje da bi izbegle bes iz Vašingtona. Možda je najbolji primer industrija video-igara koja je doživela nezapamćene kritike posle izlaska igrice Night Trap (Noćna zamka) za Sega konzolu 1992. godine. Naime, u igrici preuzimate ulogu specijalnog agenta koji čuva devojke u kući. Dok uživo pratite snimke nadzorne kamere, pripremate zamke da biste uništili svakog ko pokuša da se ušunja u kuću. Mortal Kombat se takođe našla na meti zakonodavaca iz Vašingtona zbog nasilja kojim obiluje ova izuzetno popularna video-igra.

Pre rasprave u Kongresu 1993, industrija video-igara je osnovala Odbor za procenu softvera za zabavu čiji je zadatak bio da utvrdi koji su sadržaji najbolji za koju publiku; od odgovarajuće za sve do odgovarajuće samo za odrasle. Naravno, tad su se mnogi razočarali jer su očekivali da će kompanije prestati da stvaraju video-igre koje prikazuju nasilje. Danas Odbor raspolaže podatkom da 73% roditelja uvek pogleda kojoj publici je igrica namenjena.

Lekcija iz istorije

U ovom slučaju industrija savremenih tehnologija je upletena u skandal na visokom nivou kojim se bavi Ministarstvo pravde, a umešani su nekadašnji najbliži saradnici Donalda Trampa. Optužuju se za ozbiljne prekršaje: pranje novca, zavere protiv Sjedinjenih Država, lažnih izjava i za druge ozbiljne prestupe.

Tri kompanije, u međuvremenu, čine sve da bi Kongresu pokazale da te probleme shvataju ozbiljno.

Zakerberg je u septembru napisao: „Živimo u novom svetu i zbog toga se internet zajednice suočavaju sa novim izazovima. Među njima je i pokušaj država da obore izbore. Učinićemo ono što moramo i prilagodićemo se novim prilikama.“

Рачунарски факултет Рачунарски факултет 011-33-48-079