Бил Гејтс и Стив Џобс одгајали своју децу далеко од технологије

Психолози откривају колико мобилни телефони могу бити опасни по мозак тинејџера. Светска здравствена организација је саветовала родитеље да својој деци ограниче време проведено пред рачунарским екраном на један сат дневно. Иако једно обимно истраживање није открило значајну везу између времена проведеног пред екраном и менталног здравља, многа друга истраживања пронашла су да се ризик од депресије код ученика осмог разреда повећава за 27 процената кад сувише често користи друштвене мреже.  Већ се скоро десет година много пише о ризицима употребе мобилних телефона, изјављују два наставника Џо Клемент и Мат Мајлс у својој књизи (Screen Schooled: Two Veteran Teachers Expose How Technology Overuse is Making Our Kids Dumber) у којој су истакли да наша деца постају глупља што више користе технологију.

Као један од главних аргумената за потврду своје изјаве наводе две најпознатије личности у савременом технолошком свету – Била Гејтса и Стива Џобса – који су веома ретко дозвољавали својој деци да се играју најновијим справама у чијем су стварању активно учествовали. „Шта ти богати директори технолошких компанија знају о својим производима што не знају корисници?“, питају се аутори те књиге. Ево како елита из Силицијумске долине ограничава својој деци време проведено пред рачунарским екраном док се из све снаге труде да технологију продају деци широм света.

Бил Гејтс, један од најутицајнијих лидера у технолошком свету, својој деци је ограничио време које смеју да проведу за рачунаром. Гејтс, некадашњи директор компаније „Мајкрософт“, одмах је својој ћерки строго одредио време које може да проведе за рачунаром кад је приметио да се прилично нездраво закачила за видео-игру. Деци је дозволио употребу мобилних телефона тек кад су напунила четрнаест година. Стив Џобс, креатор iPad-а, својој деци није дозволио да га користе.

Џобс је био директор компаније „Епл“ све до своје преране смрти 2012. године. Годину дана пре тога, у интервјуу који је дао угледним новинама Њујорк тајмс, рекао је да је својој деци забранио да користе Ипад, који се тек појавио на тржишту, и додао да његова супруга и он својој деци ограничавају време које проводе дружећи се са савременим технологијама. У недавном интервјуу један од твораца iPod-а, Тони Фадел тврдио је да би се Стив Џобс, да је жив, данас сигурно бавио све већом друштвеном забринутошћу због развоја технолошке зависности. Треба споменути и Евана Спигела (Snapchat) и Сундара Пикаја, који својој деци ограничавају време проведено пред рачунарским екраном.

Занимљиво је споменути да су Спигелова супруга и он дозволили својој деци да се друже са технологијом тек сат и по недељно, док је друштвена мрежа Снапцхат најпопуларнија међу младима, према једном истраживању обављеном 2018. године. Пикај је за Њујорк тајмс изјавио да његов једанаестогодишњи син нема мобилни телефон и да му ограничава време које проводи пред телевизијским екраном. У истом маниру, споменућемо и Тима Кука и Сатја Наделу који непрестано спомињу претерану употребу технолошких уређаја међу децом и младима. Требало би се осврнути и на опрему у школама у Силицијумској долини. Аутори споменуте књиге тврде да су школе у Силицијумској долини у просеку врло слабо опремљене технолошким уређајима. Рецимо, Woldorf школа у том делу користи креде и оловке, а децу не подучавају како да пишу програме и кодове, већ како да сарађују и поштују једни друге. У једној другој школи у Сан Франциску, деца често имају часове у природи, а наставници им помажу да буду креативни тако што их подучавају како сами да праве одређене предмете.

С друге стране, школе које имају мање средстава боље су технолошки опремљене, али само због тога што се труде да привуку наставнике. Кад већ говоримо о школама и употреби технологије у образовном процесу, требало би споменути Била Гејтса, који се, и поред тога што је ограничио употребу уређаја својој деци, ипак бори да технологију уведе у школе. Међутим, овде треба споменути да је у питању напредак образовања, персонализовано учење и технологија у унапређењу образовног процеса, а не тек пука забава. Аутори Клемент и Мајлс наглашавају да елита из Силицијумске долине остварује зараду продајући технологију деци док су истовремено упознати колико она може да буде опасна. Изгледа да су свеснији њеног лошег утицаја него јавност.

Рачунарски факултет Рачунарски факултет 011-33-48-079