„Фејсбук“ спремна да нам пружи здравствене савете. Можемо ли јој веровати?

И поред проблема неповерења и лажних информација, „Фејсбук“ покреће нову мобилну апликацију у Сједињеним Државама да би упутила људе која снимања би требало да обаве и вакцине да приме на основу њиховог пола и година. Дакле, говоримо о мамографији, лабораторијским анализама којима би проверили ниво холестерола у крви или о вакцинама против грипа. Компанија жели да утиче на милијарде својих корисника да поведу рачуна о здрављу, али ако узмемо у обзир да је компанија злоупотребљавала податке својих корисника, а понекад се није обазирала на погрешне информације које се шире њеном друштвеном мрежом, поставља се питање да ли би корисници требало да верују како апликацији, тако и компанији. Кад корисници претражују појам као што је „превентивна здравствена заштита“ (енгл. preventive health) у компанијиној апликацији, одмах ће бити преусмерени на страницу на којој ће добити савете у вези са превентивном заштитом здравља који се фокусирају на срчане болести и рак. Да би дошла до таквих савета, компанија се повезала са многим америчким здравственим организацијама и удружењима за лечење срчаних обољења и рака.

Кад су питали стручњаке у компанији због чега су се одлучили баш за те болести, срчана обољења, рак и грип, рекли су да су прве две болести највећи узрочници смртности у Америци. Кад су упитани зашто грип, рекли су да су усред сезоне грипа. Интерфејс је прилично једноставан и тражи две тачке података: године старости и пол (мушки, женски или неодређени). Један од стручњака из „Фејсбука“ је унео своје податке, што је довело до појављивања листе на којој је писало: анализа холестерола, провера крвног притиска и вакцина против грипа. На страници је дато тумачење сваке анализе, зашто се обавља и колико често би особа требало да се подвргне тим проверама. На пример, анализа холестерола би требало да се обави на четири до шест година ако особа има преко 20 година. Интерфејс обухвата и одговоре на уобичајена питања у вези са сваком процедуром.

Поред тога, апликација вам омогућава да направите подсетник за заказивање прегледа. Можете и претражити домове здравља које финансира држава у којима можете обавити анализу или означити да сте већ обавили одређене прегледе. Ако сте написали кад сте обавили одређене анализе, апликација ће вам дати смернице у вези са заказивањем следећег прегледа. Коначно, апликација вам омогућава да све те информације поделите у вашој мрежи. Временом ћемо видети да ли ће компанија успети да предлоге претвори у праву акцију. Из „Фејсбука“ кажу да је апликација у фази експеримента. Компанија каже да ће током следећих шест месеци или године пратити да ли људи користе апликацију на мрежи. Ако буде успешна, „Фејсбук“ ће проширити кориснички интерфејс да би обухватио и неке друге специјалистичке прегледе.

Међутим, много важније питање је да ли ће људи веровати „Фејсбуку“. У једној анкети, која је спроведена у априлу ове године, 60 процената Американаца је рекло да никако не би препустили компанији да се бави њиховим подацима. Наравно не треба да спомињемо скандале у вези са подацима корисника који су свима добро познати. Компанија је преговарала са неколицином болница у Америци да би добила податке анонимних пацијената, што јој је потребно да би наставила истраживање. Извештај каже да компанија намерава да комбинује податке пацијената са подацима корисника не би ли унапредила своје предлоге и савете, међутим после скандала са „Кембриџ аналитиком“ преговори су прекинути. Компанија се од тада бави превенцијом болести. Друштвена мрежа је 2018. године одлучила је да људе који траже опијате пошаље на линију за помоћ. Почетком ове године, компанија је покренула групе за подршку и тако омогућила многим корисницима који брину о свом здрављу да поставе питања анонимно. Покренула је и алатке за мапирање болести да би помогла властима да прате избијање епидемија. Кажу да не намеравају да поделе податке са својим партнерима, а само ће ограничени број запослених имати приступ прикупљеним информацијама. Обећала је да их неће користити за оглашавање.

Платформа има још један недостатак који ће одвући људе од тражења савета на њеном сајту: Постоји много погрешних информација на „Фејсбуку“, а огроман број података у вези са здрављем је погрешан. Компанија је одавно одлучила да нема намеру да раздваја истину од лажи. Ипак, ове године, компанија се обрушила на пропаганду против вакцинације и забранила огласе који су у вези са тим. Сад, кад компанија покушава да дели савете о здравственој заштити, изграђивање поверења код људи биће још значајније.

Рачунарски факултет Рачунарски факултет 011-33-48-079