„Не будите зли“ није уобичајени мото, али ни „Гугл“ није обична компанија

Силицијумска долина пуна је узвишених идеја, али мало их је као што је мото „Не будите зли“ компаније „Гулг“. Ако бар мало познајете културу компаније, сигурно сте већ чули за те три речи. Лако се памте, одговарају разним приликама, а и по мало су подругљиве. Израз „Не будите зли“ налазио се на самом врху правила понашања компаније скоро десет година и пратио је током њеног наглог напретка од мале ратоборне старап компаније па све док није постала технолошки гигант. Крилатица је постала легендарна, а прича о њеном пореклу говори нам о томе каква је компанија „Гугл“ била на самом почетку, али и о контроверзама које је данас окружују. У првој епизоди Land of the Giants: The Google Empire – новог седмоделног подкаста о компанијином успону до глобалног гиганта – Мариса Мајер, која је била један од првих и најутицајнијих директора компаније, а сада суоснивач стартапа Сунсхине, говори о томе како је „Гугл“ прихватила мото „Не будите зли“. Мајерова каже да се крилатица појавила када је компанија почела да води преговоре о уновчавању свог претраживача касних деведесетих година прошлог века. Први пословни састанак са Вашингтон постом изазвао је узбуђење међу „Гугловим“ инжењерима, али и одређену трему. Према речима Мајерове, инжењер Амит Пател имао је озбиљне сумње.

„Забринуо се због тога што смо могли да кажемо Вашингтон посту да ћемо у резултате претраге ставити прво чланак за који сматрају да је важнији или да нећемо бити тако опсежни ако они то не желе. Заиста је бринуо о свим оним детаљима који су могли да угрозе наш интегритет.“ (Не заборавите, у то време компанија је имала једини циљ да „организује информације у свету“.) Представник „Гугла“ није могао да потврди детаље састанка, али рекао је да компанија никада не би променила редослед резултата претраживања због партнера. Тако је, према речима Мајерове, Пател ушао у салу за састанке где је тим из компаније требало да се састане за представницима Вашингтон поста и написао својим колегама поруку у левом доњем углу табле, ситним словима „Не будите зли“.

Три речи су оставиле снажан утисак јер, касније, кад су Мајерова и неколицина запослених са најдужим стажем у компанији добили задатак да саставе званични списак правила понашања, Мајерова се сетила да је Пол Бакхајт (легендарни компанијин инжењер и оснивач сервиса Гмаил) споменуо Пателову поруку. Пол је тад рекао да нема потребе да се много труде, с обзиром на то да већ имају окосницу правила понашања у компанији.  Наравно, била је то Амитова порука „Не будите зли“, написана на табли. Ипак, Бакхајт се целог догађаја сећа мало другачије. Према његовим речима, он се први сетио крилатице „Не будите зли“, током разговора о основним вредностима компаније, а да је касније Пател почео да исписује те три речи свуда по седишту „Гугла“. Међутим, Бакхајт каже да је у то време делио канцеларију са Мајеровом и Пателом и да се можда Пател први досетио крилатице. Пошто се све одиграло пре више од двадесет година, сасвим је могуће да велика прича о пореклу крилатице „Не будите зли“ има неколико верзија, у зависности од тога с ким разговарате. Ипак, битно је да је прихваћена.

Мото „Не будите зли“ брзо је постао део „Гугловог“ идентитета, како у самој компанији, тако и ван ње. Представљао је нову врсту етоса за будућу корпоративну покретачку силу, која ће помоћи у обликовању културе Силицијумске долине и многих технолошких компанија које су настале у последњих двадесет година. Компанија „Гугл“ је требало да буде иновативна технологија која ће побољшати свет. У раним данима компаније, примена крилатице „Не будите зли“ била је једноставна – не дозволите оглашивачима да купе свој положај на врху листе претраживања, не наплаћујте људима претраживање информација, немојте да ометате људе банерима на почетним страницама. Данас је компанији много теже да ради у складу са крилатицом која је настала на самом почетку.

Пошто је компанија израсла из малог предузећа које је нудило само један сервис – претраживање – у глобалног дива који поседује стотине производа, од поште, преко мапа до Јутјуба, сада има огроман утицај на то како комуницирамо и откривамо информације, а људи су због тога почели да се питају да ли је „Гугл“ сувише велика компанија. Министарство правде Сједињених Држава и неколико државних тужилаца су у јесен 2020. године поднели три одвојене тужбе против компаније због непоштовања закона о конкуренцији. Према наводима у тим документима, „Гугл“ има монопол над претраживањем интернета као и над технологијом дигиталног оглашавања и своју моћ користи да би угушила конкуренцију. Истовремено, законодавци су бесни на компанију – и друге технолошке гиганте – из различитих разлога. Неки политичари мисле да компанија не чини довољно да уклони све дезинформације са својих платформи о, рецимо, ковиду-19 и изборима 2020. године. Други политичари мисле да компанија претерује у томе и да онемогућава изражавање различитих мишљења, као кад је платформа Јутјуб суспендовала налог Доналда Трампа јер је позивао на насиље док су владали немири на Капитолу. То нас само подсећа да „Не будите зли“ може да има различита значења за различите људе.

Напетост се осећа и међу запосленима у „Гуглу“ због онога што компанија подржава. У новембру 2018. године, запослени су изашли на улице да би изразили незадовољство мерама које су предузете после оптужба за сексуално узнемиравање, што је открило гомилу унутрашњих неслагања, од жалби против проширења пословања компаније до оптужба за одмазду неких запослених који су изразили своје мишљење или су покушали да оснују синдикате. Може нам се чинити да је тешко спојити такав гнев према компанији са идејом да је „Гугл“ требало да буде најсрећнији технолошки гигант, који има шарени лого, домишљате промене логотипа (доодле), културу иновација и савршенства. И наравно, добродушну крилатицу. Компанија је, 2018. године, без много буке свој мото „Не будите зли“ померила на сам крај правила понашања, али и даље је ту. Не заборавите, не будите зли. Ако видите нешто што није добро, кажите. За запослене у компанији, политичаре и кориснике који и даље повезују „Гугл“ са том крилатицом – ма како је схватали – те три речи су и даље важне.