Неповратно смо изгубили приватност

Најновије вести о томе како компанија „Гугл“ прати своје кориснике и прикупља податке углавном су исте као и пре. Истраживачки рад са Тринити колеџа у Даблину открио је да компанија прикупља податке помоћу својих апликација за размену порука и за телефонске разговоре. Дакле, ништа ново. Вероватно сте већ читали о томе како компанија прикупља податке о томе кога зовете и какве поруке шаљете пријатељима. Ипак, то може да буде добар увод за наставак разговора о већем проблему угрожавања приватности корисника у дигиталном добу.
Треба да имамо на уму да је то што је компанија урадила лоше. Међутим, компанија вам је такође наговестила шта ће урадити и технички вам омогућила да на то не пристанете и да се искључите из процеса. Нагласак стављамо на „технички“.
Компанија је касније објаснила шта се дешава, што је приморало ауторе да измене раније чланке о поступцима „Гугла“ и да промене своје ставове и језик који су користили. У том случају најбоље је поступила интернет-страница Android Police. Нажалост, странице сличне споменутој принуђене су да дају извештаје о најновијим догађањима јер ће у противном бити финансијски кажњене због чекања да би се прикупили сви детаљи. Ником се не допада оно што је компанија урадила, али верујем да нисмо нимало изненађени. У ствари, унапред смо знали да ће више података бити прикупљено путем апликације за позивање телефонских бројева и размењивање порука када нам је компанија рекла да уводи нове функције као што су бољи преглед позива и верификовани СМС. Појавиле су се и објаве на блогу, али то не значи да је компанија исправно поступила. Аутор није написао рад да бисмо читали сензационалистичке наслове. Много тога је могло да се уради боље, а сва та обавештења су стављена на располагање „Гуглу“, а касније и јавности. Срећом, компанија је прихватила неке од савета и извршила мање промене.

Лоша опција „искључивања“

Највећа замерка се односи на опцију искључивања. Технички (опет та досадна реч) можемо да не пристанемо на то да компанија прикупља наше податке преко апликације за телефонске позиве или било које друге, тако што ћемо прочитати све смернице и на крају одбити да се сложимо са условима када се први пут пријавимо на наш Андроид телефон. То значи да не можете да користите ниједну од паметних функција и вероватно би било најбоље да телефон поново ставите у кутију, вратите га у продавницу и набавите један од оних старих телефона на преклапање. Тај проблем се не појављује само код „Гугла“, јер свака технолошка компанија вас приморава да дате личне податке да бисте добили услуге, било да су бесплатне или не. Подаци хране савремену дигиталну економију, дакле, ваши подаци су непроцењиви. Непроцењиви су у сваком случају; и ако вас није брига због тога што делите податке или ако живите без интернета и носите шешир од станиола. Захваљујући корисничким подацима компанија може да достигне вредност од неколико билиона долара.
Компаније повећавају своје богатство захваљујући вашим подацима
Време је да сви то схватимо, свиђало се то нама или не. Компанија „Гугл“ није постала гигант какав јесте продајом Pixel телефона. Компанија „Епл“ није уграђивала нове функције у следеће верзије својих производа пуким нагађањем. Компанија „Amazon“ није постала највећа онлајн продавница на мало нудећи најбоље производе по најбољој цени. Сви су постали „сувише велики да би пропали“ захваљујући томе што су користили наше податке.
Сваког дана се стварају милијарде и милијарде гигабајта података. Неки од њих су безопасни, као што је веб-страница која нам говори шта ће бити на распродаји у некој продавници следеће недеље. Неки од података су веома лични и врло опасни за дељење. Рецимо, ваш телефон обавештава „Гугл“ или вашег добављача мобилних услуга где сте били сваког минута сваког дана прошле недеље тако што прати вашу локацију. Неке од наших података дајемо добровољно, неке невољно, а често их дајемо, а да нисмо ни свесни тога. Проблем је у томе што смо приморани да делимо наше податке.
Нико не може да вам каже какав став би требало да имате по питању дељења личних података. Да ли ће вам бити пријатно или не , то зависи од вас. Међутим, оно што би све нас требало да љути је чињеница да једноставно поклањамо своје личне податке. Да ли желите да користите најбољи Андроид телефон? У том случају, морате да пристанете да „Гуглу“ дате податке које можда не бисте желели да поделите, затим морате да поделите податке са компанијом која је направила ваш телефон, компанијама које су направиле апликације које су укључене као додатне функције, па чак и трећим странама које су ту да би акумулирале и категоризовале гомиле података који се прикупљају о нама.
Компаније, као што је „Гугл“, пожуре да нас обавесте о томе како је њихов рад транспарентан пошто морају да испуне бар минимум захтева када су у питању закони о заштити података и приватности, али скоро се ниједна технолошка компанија не придржава правила у потпуности. Компаније нас не прате само онда када им то није неопходно. Разлог је сасвим једноставан. У процесу праћења зарађује се огромна количина новца.

Може ли нешто да се промени?

Не можемо да тврдимо да смо стигли до дистопијске будућности коју видимо у филмовима или ТВ емисијама, бар не још. Међутим, сасвим је сигурно да су нас преварили кад су нам рекли да имамо контролу над процесом прикупљања и коришћења наших података. Истина је да нам није омогућено да бирамо и да смо приморани да се повинујемо или да изгубимо могућност да учествујемо у дигиталној ренесанси. Преостаје нам само да се надамо да ће се ситуација побољшати, али за сада не видимо како то може да се догоди.